Vaktbikkja for monopol-virksomhet i Storbritannia har startet gransking av teknologigigantene Google, Facebook og Amazon grunnet de hemmelige algoritmene som på hemmelig vis styrer store deler av digital-økonomien.
Googles annonse-system skal også undersøkes
Det er “The Competition and Markets Authority”, eller CMA om du vil, som nå undersøker om algoritmene disse kjempene bruker, ødelegger for kundene ved å redusere valg, øker prisene og hvordan de potensielt manipulerer hvordan folk konsumerer nyheter.
CMA skal gå igjennom alle deler av hvordan folks liv endres av disse selskapene – de skal undersøke hvordan de:
- Påvirker shopping
- Reise
- Hotel
- Mat
- Jobb-kandidater
Selv dating-apper skal undersøkes og CMA skal bruke eksperter for å finne ut om det er lovbrudd.
Google truer med å trekke søk fra Australia om dette blir loven i landet
Men det er ikke alt, i hvert fall ikke for Google, for de truer nå med å trekke seg ut fra Australia, dramatisk nok, om de ikke får viljen sin.
Annonse
Årsaken er at Australia gjør klar en lov (etter klaging fra medieselskapene i landet som mener at Google har alt for mye annonsemakt på nett) som krever at teknologi-selskaper betaler publisister for innhold som dukker opp i søk og nyheter – om denne loven går igjennom, sier steinrike Google at de trekker søk fra Australia.
Det høres svært lite sannsynlig ut at de gjør det, og mer som et virkemiddel, men vi vet jo ikke – uansett tviler vi på at de ønsker å gi enda mer trafikk til DuckDuckGo som nå er nest størst i USA.
Kilder:
Daily Mail
Google
Reuters
Annonse