mercedesbenzEQA
Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. (Ill: Ole Magnus Kinapel/ITavisen)

Annonse


Vi sjekket ut Mercedes-Benz EQA: deres billigste elektriske SUV noen sinne

Lørenskog (ITavisen:) Idag avduket Mercedes-Benz nye EQA for norsk presse. Egentlig skulle visningen foregå i Tyskland med prøvekjøring på tyske veier. Men grunnet situasjonen ble det verdenslansering på Lørenskog i stedet.

Film fra presentasjonen ser du under:

EQA er Mercedes SUV i kompaktsegmenter for elbiler.

“Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet.”

Kjetil Myhre, Mercedes-Benz Norge.

Bilen kommer til å koste 408 000 norske kroner med standardutstyr, ekskl. levering, og være tilgjengelig i februar.

EQA er den første elektriske kompakt-SUV’en fra Mercedes. EQA viderefører mange av egenskapene til søstermodellen GLA og kombinerer dem på en energieffektiv måte. Varmepumpe som er en del av standardsystemet, henter energi fra drivverket og gjenbruker spillvarmen fra det elektriske anlegget.

“Etterhvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst trekk på både to og fire hjul.”

KJETIL MYHRE.

Standardutstyret på EQA tilsvarer det Mercedes kaller “progressive line” på GLA og inneholder en god del utstyr.

Annonse


Modellen vi så på idag, som blir den eneste tilgjengelige foreløpig, får en rekkevidde på 426 km, 140 kW (190 hk) og forhjulstrekk. Litiumionbatteriet har et energiinnhold på 66,5 kWh og er et strukturelt element i bilens understell.

Mercedes Benz UX

MBUX er Mercedes programvare som styrer alt fra kjøreassistanse til musikk, klima og navigasjon. Man kan henvende seg til systemet ved å si “Hey Mercedes” og alt som skjer i bilen kan styres digitalt. Med kunstig intelligens lærer bilen brukeren å kjenne og skjønner hvem det er som kjører.

“Active Lane Keeping Assist” og “Active Brake Assist” er inkludert som standard på Mercedes EQA. Bilen bremser automatisk dersom den holder på å kollidere og henter deg opp igjen dersom du er på vei ut i grøfta. Bilen sier også fra om syklister eller kjøretøy nærmer seg.

Som Mercedes sier skaper bilen en emosjonell relasjon til sjåføren og passasjerene. Vi hadde håpet å se den nye “Hyperscreen” i EQA, men det vanvittige 55″ panelet som ble lansert på CES i forrige uke lar foreløpig vente på seg. Likevel ser bilens interiør fint ut med en forholdsvis store skjermer og stemningsbelysning med 64 forskjellige farger som en del av standardutstyret.

Futuristisk estetikk

Foran på bilen er EQ-familiens distinkte “Black Panel”-grill og bilen har en lang lyslist både foran og bak. LED-lyktene i front forbindes med en fiberoptisk stripe, mens baklysene smelter sammen og fremhever bilens bredde.

Man sitter høyt og oppreist i EQA, typisk for en SUV og det var lett å komme inn og ut av bilen.

Lavere tall en Model 3

Til sammenligning har Tesla Model 3 Long Range som koster 449 900 kroner, firehjulsdrift og en rekkevidde på 580 km.

EQA har en luftmotstand koeffisient på bare 0,28 og et areal på totalt 2,47 kvadratmeter og skal være svært strømeffektiv.

Men toppfarten er begrenset til 160 km/t og bilens 0-100 på 8,9 sekunder er ikke veldig imponerende. På rene spesifikasjoner og pris, truer med andre ord ikke EQA Model 3, som går fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder.

Bilens “elektriske intelligens” som er bygget inn i navigasjonssystemet kalkulerer den beste ruten fra A-Å og optimaliserer batteriet til riktig temperatur når du nærmer deg en ladeplass. Bilen tar også hensyn til topografi og vær når den planlegger rute med ladestopp på veien.

Bilen får 100kW hurtiglading som lader batteriet fra 10 til 80 prosent på bare 30 minutter.

(Ill: Ole Magnus Kinapel/ITavisen)

Understellet har også blitt løftet opp og bør passe for norske snødekte veier. Nå er det 20 cm klaring fra bakken og opp. Bagasjerommet er på 340 liter og bilens lengde er på 4,42 meter.

Mercedes-Benz EQA har salgsstart i februar, og forventes på veiene til våren.

Annonse