facebookiphoneannonsesporing
Neste år ruller det ut en stor personvernoppgradering til iOS 14 som varsler brukeren om en app annonsesporer, og om det er greit eller ikke. Det liker ikke Facebook som mener at det vil skade dem og små bedrifter.

Annonse


Neste år gir Apple alle valget i iOS 14, men det ønsker ikke Facebook

Etter at Facebook hadde gitt Apple en runde med klar beskjed om hva de mener om selskapet, var det Apples tid til å svare.

Facebook er irriterte på Apple og deres “App Tracking Transparency“-funksjon som lanseres neste år

Facebook handlet nemlig en hel avisside med tittelen “Vi kjemper for små bedriftetr” og videre at “selv om å begrense hvordan personlige annonser kan brukes påvirker større selskap som oss, så vil disse endringene være knusende for mange små selskap som allerede sliter med dagens situasjon“.

Husker du hva som skjedde da iOS 14 plutselig startet å avsløre hva appene egentlig gjorde?

Apple på sin side påpeker at de nye reglene gjelder for alle, inkludert dem selv.

Zuckerberg og Co. har til og med laget en egen nettside som forklarer at selskapet kjemper for mindre selskap og at “Apples siste oppdatering truer personlige annonser som små-bedrifter trenger for å finne og nå ut til potensielle kunder. Vi gir disse et sted å snakke ut”.

Annonse


Dette sier Apple om saken

“Vi mener at dette handler om å gjøre det riktige for våre brukere som bør kunne vite når informasjon samles og deles gjennom apper og nettsider. De bør også ha valget til å godkjenne dette, eller ikke. “App Tracking Transparency” i iOS14 krever ikke at Facebook endrer hvordan de sporer brukere og skaper målrettet reklame, det krever bare at de gir brukerne valget”.

Brukere som starter en app for første gang vil motta en melding som spør om man ønskes å spores eller ikke – inkludert er også en tekst fra selskapet. Dette virker uansett som at Apple tar på alvor EU og Washington sitt ønske om mer personvernkontroll, og at de kommer politikerne i forkjøpet.

Om dette stemmer, virker det som at Apple har rett og at Facebook i det minste bør gi brukerne valget, eller hva mener du?

Kilder:
Facebook

Annonse