immortalsxboxseriesx
VG Tech har analysert Ubisofts nye åpne-verden-spill og finner at PS5 nedskalerer mindre enn Xbox Series X, selv om Microsofts konsoll på papiret er kjappere.

Annonse


Playstation 5 er teoretisk tregere enn Xbox Series X

Immortals Fenyx Rising kjører med høyere oppløsning på Playstation 5 enn Xbox Series X, selv om sistnevnte skal være rundt 20 prosent kjappere.

Series S når noen ganger kun 720p

Det er også tidligere avslørt at PS5 har overtaket i visse spill, noe som visstnok skyldes at utviklerne fikk devkode for sent og at det skal være problemer med API-ene.

Det er også et ytelsesmodus der FPS-en er høyere, men der Xbox Series X noen ganger nedskalere til 1080p og Xbox Series S nedskalere til 720p. Ikke akkurat en neste-generasjons-opplevelse.

Uansett hva som er årsaken er det noe overraskende, da utviklerne jo burde være kjent med et Xbox utviklingsmiljø som trolig er nærmere Windows enn noe annet.

Annonse


Trenger heldigvis ikke nedskalere ofte

PS5 i ytelsesmodus bruker en dynamisk oppløsning med maks-oppløsning 3840×2160 og lavest 2275×1280. VG Tech konkluderer at konsollen sjelden klarer 3840×2160 4K.

Xbox Series X i samme modus kjører selvsagt 4K som maks-oppløsning (som sjelden oppnås) men kan også komme til å nedskalere helt ned til 1920×1080 1080p.

VG Tech sier de også fant at Series X i visse tilfeller klarer å presse ut en høyere oppløsning enn Sonys konsoll.

Playstation 5 kjører kun i 4K i kvalitetsmodus

Det er når det kommer til kvalitetsmodus at ting blir interessant, for VG Tech sier de fant at PS5 kjører låst til 4K, mens Series X bruker en dynamisk oppløsning der 3840×2160 4K er maks og 3328×1872 lavest, men det er sjelden det skjer.

Series S kjører dynamisk 2560×1440 med lavest oppløsning 1920×1080.

Annonse