microsoftxboxgamestreaming
Det ser ut til at Apple krever at hele spillet må installeres på mobilen, og at det derfor ikke er snakk om strømming, men spilling av et spill i f.eks. Xbox Game Streaming-biblioteket.

Annonse


Apple sier ja til spill-strømming

Apple gjør endelig de nødvendige endringene for å åpne for spill-strømming på iOS og iPadOS.

Apple gjør nødvendige endringer før iOS 14-lanseringen

Vi lurte på hva Apple ville komme til å gjøre, for noe måtte jo skje her, om ikke hadde de mistet store markedsandeler, men det er likevel krav her som ikke vil gjøre det så lett for Microsoft og alle de andre, som de håpet på, blant annet:

  • At spillene må lastes ned direkte fra App Store
  • Alle spill-oppdateringer må godkjennes av Apple
  • Strømme-portaler er ikke lov: hvert spill er frittstående, men det er lov å katalogisere innholdet med lenker til individuelle spill
  • Gjeldende App Store-lovverk gjelder, inkludert 30 prosent deling av kaka

Dette kan de da ikke mene?

Men hvor mye må brukeren laste ned? Vi regner med det blir en slags tynnklient per spill? Det går jo ikke med 100GB-spill, alt over 20GB er for mye de aller fleste. Vi ser for oss at Microsoft vil måtte spesial-versjoner av spillene de tilbyr for å holde størrelsen langt under originalen, men igjen: hele poenget er jo konsoll-kvalitet på mobilen eller nettbrettet. Vi vet ikke, men følger selvsagt utviklingen i saken.

Dette forklarer Apple i de nye retningslinjene:

“4.9.1 Hvert strømm-spill må sendes til App Store som en individuell app, slik at det har en App Store-produktside, vises i diagrammer og søk, har brukervurderinger og anmeldelser, kan administreres med ScreenTime og andre foreldrekontroll-apper, vises på brukerens enhet osv.”

Kilder:
CNBC
Apple

Annonse