Microsoft forener grafikk-plattformen for Xbox og PC.
Merk at DX12 Ultimate ikke er et spillkrav, så alle spill vil fungere som før
DirectX 12 Ultimate er navnet på den nye API-en som pakker sammen en rekke teknologier i en pakke:
- Ray tracing DXR 1.1
- Variabel rate shading for bedre ressursstyring for utviklere
- Mesh shadere – mer kontroll over GPU-akselerasjon for bedre ytelse
- Sampler feedback øker ytelsen ved at spillet bruker teksturer som allerede er nyttet eller velger å ikke tegne dem om spilleren ikke kan se teksturen
Sertifiseringer til spill PC-er på vei
Poenget her er også å gjøre det enklere for spillere da maskinvare som har DX12 Ultimate-logo, som er på vei, eller om du bruker en Xbox Series X, så har du tilgang til den samme grafikkteknologien og funksjonene.
API-et er utviklet i samarbeid med Nvidia som jo har endel erfaring med RTX etter at de var først til å lansere skjermkort med maskinvarestøtte.
Annonse
Samarbeidet betyr dog at utviklere ikke tvinges til å bruke Nvidia-eksklusiv teknologi.
Nvidia har allerede lansert G-Sync Ultimate:
Dette melder Nvidia
DirectX 12 Ultimate gir utviklere en stor installasjonsbase for flere plattformer og leverer målrettede og ferdige verktøy og eksempler å jobbe fra – alt støttet av tidsbesparende mellomvare. Dette gjør spillutviklingen raskere og enklere, og lar flere utviklere legge disse innovative teknologiene til spillene sine.”
Mange utviklere har allerede skapt neste-generasjonsopplevelser med disse teknologiene – det er over 30 DirectX Ray Tracing-spill som er lansert eller kunngjort – og nå med lanseringen av DirectX 12 Ultimate, er adopsjonen av dem planlagt å øke raskt.”
Kilde:
Nvidia
Annonse