scanmytesla
Ved å koble til et nettbrett har man til enhver tid tilgang til all informasjon Scan my Tesla avslører i Android-appen.

Annonse


Norsk app avslører alt om Tesla-en din – slik undersøker du batterihelsen

Scan my Tesla“-appen fra Amund Børsand (99 kroner) gir haugevis med ekstrainformasjon bilen normalt ikke avslører.

Oppdatert, 23:00:

Merknad fra utvikler:

Det er ikke helt korrekt at “at appen ikke avslører «normal slitasje»-scenarier av batteriet».

Annonse


Saken er den at den alltid viser hva batteriet har tilgjengelig “Nominal Full Pack”, men du må Google litt (hvor mange kWh “Nominal Full Pack” akkurat din bilmodell oppga da den var ny, om du ikke hadde appen første dagen), og følge med på utviklingen over tid. Eventuelt kan du starte logging fra bilen er helt ny for på den måten å finne ut hvor mye battericellene har tapt seg.

Hvor mange kWh “Nominal Full Pack” akkurat din bilmodell oppga da den var ny, avhenger, derav Google eller en sjekk i appen.

Merk: dette har aldri stemt med emblemet på bakluka, men nå for tiden heter de jo bare LR or SR uansett.

Dette med døde celler er ikke som skjer ofte; Børsand har kun sett det med en bil.

Oppdatert, 20:50:

Undersøk batterihelsen

Vi spurte Børsand om noe av det mest spennende og viktige å følge med på, nemlig batterihelsen.

“Folk snakker mye om “cell balance”, det viser appen også, men jeg mener det er litt oppskrytt. Det er først når en cellegruppe havner langt ute av synkronisering ved lading, utlading eller høy belastning, at det viser noe galt, og da er det gjerne “for sent. Jeg har sett rapporter fra folk hvor dette er flere volt feil-synkronisert i forhold til andre cellemodulene – bilene døde ofte noen dager senere. Resultat: ny batteripakke.”

“Merk at appen ikke avslører “normal slitasje”-scenarier av batteriet”, påpeker utvikleren.

Bilde: Amund Børsand.

Merknader

  • “Nominal full pack” = bilens estimat for hvor mye kapasitet som er tilgjengelig akkurat nå. Merk at alt dette ikke tilgjengelig for bruk
  • “Usable full pack” – appen prøver å beregne ut fra “nominal”, hvor mye strøm som kan brukes ned til bilen melder ifra om 0 prosent eller 0 km

“I tillegg har du BMS (oransje), som kan vise spenning på individuelle batterimodeller, om du har et batteri på vei mot døden vil du sannsynligvis se at en eller noen få moduler har en spenning som er ute av sync med resten.”

Bilde: Amund Børsand.

Krever adapter

Appen finnes kun til Android og krever at man kobler mobilen til bilen med en OBD2-adapater av typen man finner i denne tyske nettbutikken, som forklart av Børsand i app-beskrivelsen.

Det er forskjellig informasjon tilgjengelig avhengig av modell (3, S og X er alle støttet).

Noe av informasjonen som avsløres er:

  • Batteritemperaturer
  • Cellespenninger
  • Gjenværende kapasitet på batteri (“helse”)
  • Ladetellere, for å finne ut om man er “nerfed”
  • Gjeldende grenser for strømtrekk, både regen, lading, og strømtrekk
  • Flow og temperatur på alle kjølevæskeloops
  • Oljetemperatur og flow i drivuniter model 3
  • Dreiemoment og effekt front- og bakmotor individuelt, 100 ganger pr sekund
  • Turtall på begge motorer
  • Div strømtrekk og tempereaturer på varmeapparat, kanaler, spjeldposisjoner
  • Individuelle hjulhastigheter (på model S)
  • Gass- og bremsepedalposjoner
  • Rattposisjon

Bruk Scan my Tesla i kombinasjon med denne appen

ITavisen har ikke testet appen selv, men den får i hovedsak god omtale på Play Store med en snittkarakter på 4,4.

En av kundene trekker frem batterihelsesjekken som viktig, mens andre skryter av at løsningen er langt rimeligere enn andre debug-produkter til andre merker.

Et av tipsene, om man bruker appen ofte, er å bruke Tasker til Android for automatisk starte appen når bilen er innenfor rekkevidde.

Den kjente Tesla YouTuber-en Bjørn Nyland tester appen:

Annonse