Annonse


Stadia bruker sjokkerende mye data: så mange MB brukes hvert eneste minutt i Red Dead Redemption 2

Som vi meldte i går:

“Selskapet lover 4K-spilling i 60 bilder i sekundet gitt at man har god nok forbindelse som av Google kartlegges til å være rundt 35 Mbps og oppover, men nå bekrefter de i en uttalelse at det ved strømming i 4K egentlig er 1080p opprinnelig som oppskaleres og tilvirkes med en «rekke teknikker for å øke den overordnede effektkvaliteten.»

Spiser data fort

I tillegg til at Google rotet det til og ikke klarte å levere nøklene i tide, og mangel på eksklusive titler, så viser det seg at spillene ikke leveres i ekte 4K, inkludert Red Dead Redemption 2:

“Eurogamer har undersøkt Red Dead Redemption 2 nærmere på Stadia, der de har konkludert med at spillet vises i 1440p og med 30 bilder i sekundet. Grafikkinnstillingene skal tilsvarende omtrentlig det samme som på Xbox One X.”

Annonse


Det er med andre ord farlig å bruke hotstpotting til å spille om man ikke har ubgrenset med nett-deling (uvanlig), eller har maksgrenser på hjemme-nettet sitt, noe som er mer uvanlig i hvert fall i Norge.

Ikke for land der nettleverandørene begrenser maks nedlasting

Nå har også VentureBeat tatt en nærmere titt på Stadia og Red Dead Redemption 2 og kan avsløre at heller ikke de fikk levert spillet i 4K, men i stedet 1080p60.

Vinklingen til VentureBeat er dog ikke egentlig oppløsningen, men hvor mye ufattelig mye nettdata Stadia må tygge igjennom bare for å lever 60Hz i den nå gamle 1080p-standarden, for det viser seg at 13 minutter spilletid så er det servert 1,55GB data – med andre ord spiser spillet på Stadia 119MB i minuttet og 7,14GB i timen.

Med 4K aktivert kan man regne med å nå opp til 20GB brukt nettdata i timen.

Med andre ord vil man etter å ha fullført spillet, etter nesten 50 timer, ha brukt 335GB i 1080p – om spillet hadde blitt servert i ekte 4K, snakker vi over dobbelt så mye for et spill som tar 150GB installert lokalt.

Kilde:
VentureBeat

Annonse