Annonse


Hvordan bli effektiv på hjemmekontoret?

Annonsørinnhold

Det er mange av oss som drømmer om muligheten til å jobbe hjemmefra. Man kan stå opp si sitt eget tempo, og man slipper å måtte gå ut og skrape bilen eller vente på bussen. Mange mennesker oppfatter det å jobbe hjemmefra som en luksus, og det er det jo egentlig også.

Dog er det ikke alltid det er like effektivt. Det er mange ting man heller har lyst til å gjøre når det ikke er noen som holder et våkent øye over deg og forteller deg hva du skal gjøre. Det er mange som oppdager at de ikke er gode til å jobbe hjemmefra. Det er for mange forstyrrelser, og plutselig står man og tar oppvasken i stedet for å fokusere på en viktig oppgave.

Heldigvis finnes  det noen gode råd for hvordan man kan bli mer effektiv på hjemmekontoret – uansett om du er freelancer, iverksetter eller bare får fri fra kontoret noen ganger.

Kontoret for seg selv

Du skal for det første ikke ha hjemmekontoret ditt verken i stua eller på soverommet. Hvis du ikke har et ekstra rom som for eksempel garasjen, kjelleren eller gjesterommet, så bør du dele opp stua eller soverommet slik at du har din egen arbeidssfære. Problemet med å blande soverommet eller stua med kontor er at soverommet og stua gjerne assosieres med avslapping. Hvis du blander jobb og avslapping kan det bli vanskeligere å skille jobb og fritid etter hvert – og det er det altså ingen grunn til.

Effektivt kontor

Hjemmekontoret skal ha de nødvendige kontorartiklene for at du kan jobbe effektivt. Med andre ord skal du ha papir, permer, printer, skanner og datamaskin lett tilgjengelig. Husk at det ikke handler om hvor lenge du jobber, men hvor mye jobb du får gjort. Hvis du hele tiden må finne frem penn og papir for små oppgaver så kaster du bort massevis av dyrebar tid.

Hvis du er iverksetter kan regninger og fakturaer ofte fylle for mye, både fysisk i papirform, men også i hodet, fordi det roter og det å holde orden på økonomien virker vanskeligere og vanskeligere. Da bør du benytte deg av en elektronisk webløsning for elektronisk fakturahåndtering. Hvis du lurer på om det er noe for deg, så kan du se mer her.

Riktige møbler

Det er viktig å ha plass nok når man jobber. Det behøver ikke å være snakk om så store rom, men det skal være plass nok til at man kan reise seg opp og bevege seg rundt. Ikke minst må skrivebordet være stort nok. Det er store forskjeller på hvilke behov man har når det gjelder størrelsen på skrivebordet. Hvis du for eksempel er arkitekt, så trenger du en forholdsvis stor bordflate med plass til alle tegningene, mens du ikke nødvendigvis behøver så stor plass hvis du er journalist. Det handler om å finne ut av hvor stor plass man i virkeligheten trenger og få seg et skrivebord som oppfyller det behovet. Det er også for dumt å ha et skrivebord som er for stort. Det nærmest inviterer til at du skal plassere unødvendige objekter på bordet, i tillegg til at det fyller unødvendig mye i rommet.

Avslappingssoner for seg selv

Det er viktig å adskille arbeids- og avslappingssonene. Akkurat som at kontoret skal være et sted hvor du kan jobbe effektivt, skal for eksempel stua være et sted hvor du kan slappe av. Hvis du jobber hjemmefra kan det være en god idé å gjøre stua så innbydende som mulig, slik at du – og hele kroppen din – vet at dette er avslappingssonen.

Skaff deg deilige puter og tepper til sofaen og stolene, og husk å tenne opp i peisen på kalde vinterkvelder. Hvis du ikke allerede har en peis, eller det kanskje er på tide å skifte den ut med en nyere modell, finnes det utrolig mange gode og rimelige peiser på markedet. Det kan du lese mer om her.