Hun spurte 2000 Windows-brukere hva de synes - dette er hva Microsoft svarte
At oppdateringenr noen ganger feiler er en ting, men Microsofts lapping av egne OS har medført store problemer gjennom årene løp, ikke minst fadesen i 2016 da de tvang inn Windows 10.

Annonse


Hun spurte 2000 Windows-brukere hva de synes – dette er hva Microsoft svarte

Susan Bradley er Windows-ekspert med ekstra innsikt i oppdateringer.

Vet trolig mer enn Microsoft selv

I nesten to tiår har Bradley fulgt nøye med på kvaliteten til Microsofts oppdateringer av Windows, med spesielt fokus på hvordan bedrifter løser dette på best mulig måte. Hun er også moderator for epostlisten patchmagment.org.

Poenget: hun vet hva hun snakker om, og Microsoft bør ta henne seriøst.

Men spørsmålet om Microsoft faktisk gjør det, eller ønsker å gjøre det som trengs for å ordne opp i problemene, det er en annen sak. Hvorfor? Fordi hun spurte intet mindre 2000 personer om hvordan de mener kvaliteten på oppdateringene er, men blir ikke hørt av Microsoft.

Annonse


Mange av dem mener Microsoft gjør en alt for slett jobb, og frustrasjonen er skyhøy blant enkelte:

Kundene ønsker at ting "bare skal fungere".
Kundene ønsker at ting “bare skal fungere”. (Ill.: Microsoft)

Ikke et svar verdig

Du kan lese tilbakemeldinger fra forbrukere, hva administratorer mener og hva forbrukere og hjemme-brukere mener generelt.

De av oss som har fulgt med på Microsoft i mange, mange år vet at de ofte har for dårlig kvalitetssikring, og selv om mye har blitt en god del bedre (Surface og Windows 10 er gode produkter når de fungerer), er det fortsatt masse som kan bli mye bedre.

 

Hvorfor må vi betale for dette?
Hvorfor må vi betale for dette? (Ill.: Kreliand/Reddit)

Pjatt

Ikke minst responsen til Microsoft etter at Bradley publiserte et åpent brev til Microsoft-sjef Satya Nadella og andre toppsjefer i selskapet med ansvar, for det var ikke mye å skryte av.

Microsoft svarte henne som en hvilken som helst kunde etter publiseringen av brevet, og det er intet svar fra noen av toppsjefene å spore, bare en eller annen person i konsernet.

“Jeg vil gjerne fortelle deg at vi fikk dine bekymringer angående kvalitetsproblemene i Windows 10 som du har gjort oss oppmerksomme på. Jeg ønsker å oppdatere deg og fortelle at jeg på dette tidspunktet jobber med å finne den beste måten å bringe dine bekymringer til vårt ledelsesteam som vil være bedre rustet til å ta noen av beslutningene som må gjøres.”

Brevet ble fulgt opp av et nytt brev med en enda hardere “bedriftspjatt”-linje om at Microsoft gjør det ene og det andre for å bli bedre, inkludert en lenke til tilbakemeldings-appen i Windows 10.

Microsoft: Hun har drevet med dette i 20 år, og trenger trolig ikke å bli belært i at man kan bruke tilbakemeldings-appen.

Husker du at Microsoft bedrev denne galskapen?

– Hjelp, Windows 10 installeres av seg selv!

Ikke akseptabelt at Surface krasjer

Bradley oppsummerte frustrasjonen godt for rundt tre måneder siden:

“På vegne av deres kunder og sikkerhetsøkosystemet i Windows 10: vær så snill å ta denne tilbakemeldingen på alvor: Gjør en grundig analyse av prosedyrene og retningslinjene dere har på plass for service.”

“Surface-produkter bør ikke oppleve BSOD med 1803. Bedriftsdeteksjon av mai-oppdateringer bør ikke trenge metadata-endringer. Det er heller ingen grunn til å miste nettverkskontrollere på ulike plattformer. Vi må ha tillit til at oppdateringsprosessen gjør at vi føler oss tryggere til å installere oppdateringer uken de lanseres, og ikke at vi er nødt til å vente og se hvilke problemer oppdateringer medfører.”

“Vi, oppdaterings-fellesskapet, altså deres kunder, har mistet tilliten til prosessene deres. Vennligst vær så snill å fikse dette. Sørg for at metadataproblemer ikke forekommer. Sørg for at bedre kvalitetstesting utføres. Sørg for at tilbakemeldingsprosessene styrkes slik at tilbakemeldinger fra kunder blir behandlet før problemene oppstår, ikke etter at Microsoft selv må erkjenne problemene.”

Bradley fortjener bedre. Det gjør oss de 2000 kundene som prøver å hjelpe Microsoft til å bli bedre, når det sårt trengs. Microsoft: godta hjelpen og aksepter dere har et problem. Det vil alle få glede av.

 

Kilde:
Computerworld

Annonse