Designet er hva vi vil kalle "industrielt med en dæsj Dieter Rams inspirerte høyttaler-elementer".
Designet er hva vi vil kalle "industrielt med en dæsj Dieter Rams inspirerte høyttaler-elementer".

Annonse


TEST: “Razer Phone” – en mobil av spillere, for spillere (og ingen andre)

Razer debuterte denne måneden sin første mobil.

Slagordet er “Watch, Listen, Play”. De har helt rett; denne er for de med akkurat disse behovene. Alle andre bør velge noe annet.

Har klart noe få får til
Selskapet startet med tradisjonelt glorete spill-utstyr, og selv om de kanskje ikke er helt kvitt den glorete stilen i alle produktgrupper, er i hvert fall deres første mobil stilig nok, om enn konservativ. Kanskje ikke så rart da designet er spunnet fra Nextbit, et selskap de kjøpte.

Uansett hva man måtte mene om Razer som selskap, er det imponerende at de har klart å løfte seg fra å selge tilbehør til å tilby bærbare og nå sin første mobil.

Annonse


Vi kjøpte vår i en Microsoft Store, og fant overraskende ut at den ikke leveres med Microsofts fine hjem-app “Arrow Launcher”. Det var litt skuffende, men “Nova Launcher” er jo ikke et dårlig alternativ, og det er jo bare å installere Microsoft sin om ønskelig.

Skjermen er på 5,7 tommer med oppløsningen 2560×1440.

8GB LPDDR4X RAM er på plass, det samme er Snapdragon 835 og 2 x 12MP-kameraer.

Pris: 7300 kroner omregnet fra euro. Produktet kan bestilles fra Razer.

Her er den unike spillprofil-behandleren. Den er enkel og grei i bruk. De aller fleste vil skjønne hva de gjør.
Her er den unike spillprofil-behandleren. Den er enkel og grei i bruk. De aller fleste vil skjønne hva de gjør. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Designet minner mye om skymobilen Robin, naturlig nok, fordi Razer kjøpte selskapet bak, Nextbit.
Designet minner mye om skymobilen Robin, naturlig nok, fordi Razer kjøpte selskapet bak, Nextbit. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Design og skjerm
Det mest imponerende med panelet er 120Hz-oppdateringsfrekvens (du kan velge mellom 60, 90 og 120Hz – snodig nok er 90Hz aktivert som standard i Android-innstillingene) selskapet bruker som kanskje det største salgspoenget.

Det er jo ikke så rart da dette er den første mobilen i sitt slag med et slikt panel som sikter seg inn på spillere. G-Sync og FreeSync-skjermer har jo blitt veldig populære blant PC-spillere, og ikke uten grunn: Når man først har brukt noe slikt, vender man aldri tilbake. Når det er sagt er ikke forbedringen like tydelig på en mobilskjerm grunnet størrelsen.

Men heldigvis drar også selve Android-OS nytte av det, noe som innebærer at alt på panelet flyter silkemykt. Det er herlig. Det samme gjør iPad Pro, men Razer er altså de første som gjør dette på en mobil.

Dessverre er ikke grensesnittet lagt opp som iPhone X med gestene man finner på den (naturlig nok, det er jo fremdeles hjemknapp på denne) eller de herlige animasjonene i iOS 11. Dermed er også litt av effekten ved høy Hz noe mindre (alle som har testet en iPhone X vil skjønne hva jeg snakker om), og noe man legger merke til det mest når man spiller og blar i nettsider. Greit nok, men dette har ikke stor betydning utover spill som glir glattere.

Men dette er skuffende: innsynsvinkelen er veldig dårlig. Og spesielt fordi den har et IGZO-panel fra Sharp. Den er heller ikke særlig lyssterk. Her gjør Razer alt for å spare på batteriet. Jeg mener brukeren burde ha kunnet få bestemme mer.

Det er merkelig lysstyrken er så svak når den er så utrolig god på Eve V som også er utstyrt med IGZO.

"Nova Launcher" gir ikke mobilen et særpreg, for å si det sånn, men alt fungerer tilfredsstillende.
“Nova Launcher” gir ikke mobilen et særpreg, for å si det sånn, men alt fungerer tilfredsstillende. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
USB C, men ingen 3,5 utgang.
USB C, men ingen 3,5 utgang. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Ytelse
Vi måtte jo bare prøve GeekBench 4 og velge mellom energisparing og spillmodus som skal gi ekstra futt.

Det ga ingen forskjell i GeekBench-poengene å endre mellom de to profilene, så dette er nok en funksjon som kun fungerer på spill – dumt.

Og ganske riktig: “Need for Speed: No Limits” nådde middels FPS med normal ytelse, men ved aktivering av maks, fløt det bedre. Det er en kul følelse å kunne overklokke mobilen med ett trykk, og ikke være avhengig av ekstra utvikler-støtte, selv om Razer Phone får dette også.

Razer har nemlig avslørt at de skal samarbeide med Tencent og Square Enix for å tilrettelegge ekstra for Razer Phone. Vi får se hvor stort dette blir. Vi er litt skeptiske, men håper alle parter følger opp.

Annonserte titler som får spesialstøtte:

  • Final Fantasy XV Pocket Edition – Square Enix
  • Gear.Club – Eden Games
  • Lineage 2: Revolution – Netmarble Games Corporation
  • Old School RuneScape – from Jagex Limited
  • RuneScape – Jagex Limited
  • Shadowgun Legend – Madfinger Games
  • Tekken – BANDAI NAMCO Entertainment Europe
  • Titanfall: Assault – NEXON Co., Ltd. and Particle City, Inc.
  • World of Tanks Blitz – Wargaming Group Limited 
Det er mye ramme, men det er en grunn til det: Lydvolumet er langt høyere enn alle andre mobiler vi har testet.
Det er mye ramme, men det er en grunn til det: Lydvolumet er langt høyere enn alle andre mobiler vi har testet. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Mange vil nok tenke på Razer Phone som en spillmobil med Xperia-design.
Mange vil nok tenke på Razer Phone som en spillmobil med Xperia-design. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Batteri
Mobilen har Quick Charge 4+ som lader 50 prosent på 15 minutter (på mobiler med mindre batteri vel og merke, sjekk tallene under).

Det er bare denne, og ZTE Nubia Z17, som har denne kjappe ladestandarden som ble annonsert i juni i år. Samtidig er teknologien bedre, fordi den visstnok lader uten å generere like mye varme.

Batteriet er i en egen klasse for seg (vi ble faktisk lei av å vente på at den skulle dø med 10 prosent igjen, men 4K-klippet spilte og spilte), som seg hør og bør med en mobil som er laget for toppspill som trekker mye energi.

Du vil kunne en rekke grafikkintensive toppspill i flere timer på denne, og om du ikke spiller kan du regne med flere dager batterilevetid: fra 2 til 3 dager avhengig av hvor mye du bruker den og enda mer om den dvaler mesteparten av tiden.

Trykk for å se all info:

Lade-konkurranse: Hvem kommer lengst på 30 minutter?
Vi ladet ut både OnePlus 5T og Razer Phone for å finne ut hvem som kommer lengst på 30 minutter.

Begge var helt utladet og ladet mens mobilen var avslått. Begge modellene måtte derfor starte opp, og avslørte følgende batteriprosenter:

  • Razer Phone med “QuickCharge 4+” – 4000 mAh: 38 prosent
  • OnePlus 5T med OnePlus egen “Dash Charge – 3300 mAh: 58 prosent (det er faktisk 1 prosent mer enn reklame lovet oss)

Lyd
Razer har utstyrt mobilen med en 24-Bit THX sertifisert DAC-adapter. Slikt høres gromt ut. Det er moro de satser på lyd på denne måten, selv om den faktisk ikke har 3,5 mm-utgangen (adapter medfølger).

Også Eve skrøt av ekstra god lyd på sin hybrid-PC V, men skuffet oss stort.

Høyttalerne er uten tvil de beste på markedet, det er jo snakk om to stereo-høyttalere i front med masse lyd, men hvordan høres denne ut med hodetelefoner plugget i, rettere sagt Beyerdynamic 990 250 ohm (kablet)?

De er tungdrevne nok til at Windows PC-en V ikke klarte å levere nok volum til dem som nevnt – vil Razer klare det med sin første mobil og hvordan vil Apples iPhone X gjøre det mot den?

Leverer ikke bedre kablet lyd enn iPhone X
La oss ta Razers mobil først. Spiller den høyt nok? Ja, i mange tilfeller vil den gjøre det selv med disse 250 ohm-klokkene, men er du skikkelig inn i musikken og ønsker maks volum, vil du trolig ønske deg enda litt mer å gå på (vi kunne makse volumet uten å få øreplager, men det var likevel ganske så høy og vi hadde ikke behov for å spille høyere, men det er alltid en fordel å ha muligheten).

Men ja, dette er imponerende, for de er ikke lett å drive rundt. Razer Phone består uten tvil. Men iPhone X spiller like høyt, og vi kan ikke erindre Apple har skrytt spesielt av at deres toppmodell har ekstra DAC-er eller slike ting.

Razer har til og gått ut i pressen og skrytt av at årsaken til at de har kuttet 3,5 mm-utgangen er for å få plass til større batteri og nettopp denne DAC-en.

“Dette gir enda bedre musikkkvalitet med hodetelefoner for de som ønsker å beholde sine analoge headset”, hevder Min-Liang Tan, Razer-grunderen.

Panelet kunne, som du ser, med fordel vært mye mer lyssterkt.
Panelet kunne, som du ser, med fordel vært mye mer lyssterkt. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Kamera
Det er vel ikke kamera de aller fleste spillere tenker mest på om de skal handle en spillmobil, men Razer har utstyrt den med to linser. Er det i dette tilfellet en motegreie, eller har det noe for seg?

Ved å ha to linser på denne måten, kan man gå fra f 1,7 vidvinkel-linse og til 2x-telefoto-linse for å ta det “perfekte bildet”, som Razer skryter av.

Hvordan gjør den det med en av de beste, om ikke det beste, smartmobilkameraet på markedet når man inkluderer den flotte portrett-funksjonen?

Se selv i bildene under, men jeg vi kan konkludere med at Razer Phone ikke er den beste kameramobilen på markedet med en gang, om det er viktig for deg.

Dag
Det er som regel vanskelig å se forskjell på toppmobilenes kamera på dagtid, men ikke i dette tilfellet.

Det er lett å se at iPhone X tar inn mer lys på en mer korrekt måte i de fleste bildene, selv når det er lyst ut, noe som medfører mer detaljerte bilder.

Merk også at HDR-prosesseringen til Razer Phone er treg og man må passe på å holde mobilen en god stund etter å ha trykket.

Merk: Begge modeller har HDR aktivert fordi “automatisk” ikke er et valg på Razers mobil.

Natt
Vi prøvde mange ganger å få et bedre bilde av vannkranen, men dette er alt mobilen makter.

Plager
Knappene, altså volum og dvale, er plassert idiotisk: midt på begge sider. Vi tipper det er fordi det ment man skal holde denne i landskapsmodus, men jeg ser ikke at det gir noen fordeler heller.

Formatet er heller ikke optimalt for annet enn spilling. Det er bredt og ikke like avlangt som mange andre noe som medfører et sammentrykt bilde og for liten skrift. Dette hjelpes ikke av programvaretastene som er endel av panelet. Vi hater fremdeles denne løsningen, og vil gjøre det til også Android kvitter seg med taster på denne måten.

Vi er utrolig lei av å måtte leve med gamle Android-versjoner på toppmodeller som dette. Hvorfor er det så ufattelig vanskelig å levere med Android 8? Joda, åtteren kommer “tidlig neste år”.

Som Android-bruker er man vant til å vente på OS-oppgraderinger, men det er ikke OK lenger. Langt ifra.

Kameraet er ikke det beste med denne mobilen.
Kameraet er ikke det beste med denne mobilen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
iPhone X poserer med Razer Phone til høyre.
iPhone X poserer med Razer Phone til høyre. Razer Phone samler lett smuss på baksiden. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Konklusjon
Med utrolig batterilevetid, de beste høyttalerne som er stappet i en mobil og hele 8GB RAM (som de dyreste OnePlus 5-modellene), er dette den ultimate Android-spillmobilen. Det råder det ingen tvil om. På toppen av det hele serveres den med Nova Launcher ut av boksen og det er ikke noe reklamevare ombord.

Det er dumt fingersensoren ikke sveiper ned varselsenteret som samtlige Android-mobiler med fingersensoren på baksiden. Det hadde faktisk vært den eneste gode forklaringen på å plassere dvale-knappen der, hadde den bare fungert slik. Jeg ser ingen fordeler med å ha knappene plassert slik ved bruk i landskapsmodus heller – ikke annet enn at knappene ikke er i veien. Det er trolig forklaringen.

Alt er lagt opp for spill.

Når jeg ikke spilte på denne, så kunne jeg ikke vente til å bruk iPhone X igjen, for som spillmobil er den flott, men om spilltilbudet er godt nok blir en smakssak. Dette er en mobil som på alle måter er laget for landskapsmodusunderholdning i form av spill og film.

Alt annet gjør alle andre toppmodeller bedre, bortsett fra batterilevetiden som er helt fantastisk, men så finnes det også Android-mobiler som har spesialisert seg på batterilevetid med store batterier som er langt mer behagelig å bruke stående enn denne er.

Som en “all-rounder”, gjør den det derfor dårligere. Selv om vi vet den markedsføres som en underholder, synes vi det er greit å påpeke ulempene om du skulle finne på å vurdere den om du ikke spiller så mye: Den er stor og klumpete, har et skjermformat som ikke akkurat er perfekt vertikalt, masse ramme (grunnet høyttalerne) og et dårlig kamera.

Som sagt er den skapt for å brukes i landskap, men for de aller fleste blir det for mye penger å betale for en dedikert spill- og film-mobil.

For kjernepublikummet er den dog topp, men vi føler oss nødt til å trekke en karakter fra denne, også på grunnlag av spillmobil, grunnet den lyssvake skjermen.

Som Android-spillmobil: 8 av 10.

Som tradisjonell smartmobil: 6 av 10.

+ Fenomenal batterilevetid
+ Super spillytelse
+ 120Hz panel-oppdatering
+ De beste høyttalerne noen sinne i en mobil
+ Smart skjermformat til spilling
+ Svært solid byggkvalitet

– Ikke en mobil for deg som bare spiller fra tid til annen
– Kunne vært mer lyssterk
– Slitsom i portrettmodus
– Middelmådig kamera
– Svak panel-innsynsvinkel
– Mye ramme
– Programvaretaster stjeler skjermareal

Annonse:

Annonse