Jon Stephenson von Tetzchner er Vivaldis grunder og har laget nettlesere siden 1994.
Jon Stephenson von Tetzchner er Vivaldis grunder og har laget nettlesere siden 1994.

Annonse


Mine venner hos Google: Gå tilbake til “Don’t be evil”

(Kommentar) Jeg har kjent Google lenger enn de fleste. I Opera var vi den første til å legge til deres søkemotor i brukergrensesnittet, noe som gjorde det mulig å søke direkte fra et eget søkefelt såvel som fra adressefeltet.

Et annet selskap den gang
På den tiden var Google et nerdete selskap i rask vekst. Jeg husker godt møtet med grunnleggeren Larry Page, hans avslappede kleskode og fascinasjon for «Danger»-hiptop’en, som han lekte med gjennom møtet vårt. Senere møtte jeg den andre grunnleggeren, Sergey Brin, og kjemien var god. Mitt første inntrykk av Google var positivt, jeg likte selskapet.

Samarbeidet med Google fungerte bra. Å integrere søket i Opera gav brukerne våre en bedre opplevelse og ga firmaet inntekter som holdt hjulene i gang. Vi hjalp Google å vokse, sammen med andre som fulgte i våre fotspor og integrerte Google i sine nettlesere.

Men på et tidspunkt begynte ting å endre seg. Google knyttet seg tettere til Mozilla-stiftelsen. De introduserte også nye tjenester, som Google Docs. Tjenestene var gode, og fikk mange brukere. Samtidig viste de frem noen av Googles mørkere sider. Ikke bare var tjenestene bygget slik at de ikke fungerte i Opera, men de oppfordret også brukere til å bytte nettleser. Jeg tok dette opp med Sergey Brin, men for døve ører. For å gi millioner av Opera-brukere tilgang ble vi tvunget til å skjule hvem vi var. Denne situasjonen ble bare verre av at Google begynte å lage sin egen nettleser, Chrome.

Annonse


Basert på Chromium
Nå bygger vi Vivaldi. En nettleser basert på Chromium, et open-source prosjekt ledet av Google, bygget på toppen av WebKit og KHTML. Det å bruke Googles tjenester burde ikke by på problemer, men dessverre er virkeligheten en ganske annen. Vi må fortsatt skjule hvem vi er på sider som Google Docs.

Og nå har de sunket til et nytt bunnivå.

Som det største annonsefirmaet i verden er Google ofte førstevalget for virksomheter som vil promotere sine varer eller tjenester på nett. Det å bli ekskludert fra Google AdWords kan være et stort problem, spesielt for moderne selskaper.

Fryste annonsene våre
Nylig ble vår Google-Adword kampanjer fryst uten advarsel. Dette er andre gangen jeg har opplevd dette. Denne gangen var timingen helt spesiell.

Jeg ga en rekke intervjuer der jeg ga uttrykk for min bekymring for hvordan brukerdata samles inn og annonser målrettes, spesielt av Google og Facebook. De samler og aggregerer for mye personlig informasjon om sine brukere. Jeg ser dette som et svært alvorlig problem; en trussel mot selve demokratiet. Målrettingsmulighetene som tilbys av Google og Facebook er ikke bare nyttige for å annonsere til brukergrupper, men også for skreddersydd propaganda. Tanken på at Internett kan bli en slagmark av propaganda er skremmende, og langt fra hva vi ønsker.

To dager etter at mine tanker om dette ble publisert i Wired fant vi ut at alle kampanjene våre var fryst, uten forvarsel. Var dette bare en tilfeldighet? Eller var det bevisst, et forsøk på å sende oss et signal?

Når vi tok kontakt med Google for å løse problemet, var deres svar utydelige, og flettet inn i vage betingelser. Hva som var de “harde” kravene var ikke lett å få tak på. Etter at Google hadde diktert oss hvordan innholdet på nettsiden vår skulle organiseres slapp de oss tilbake i annonsenettverket sitt.

Vi gjorde en innsats for å forstå forklaringene deres, og for å etterleve diverse urimelige krav (enkelte som de har valgt å ikke følge selv). Etter tre måneder med frem-og-tilbake har kontoen vår blitt åpnet, men bare så lenge vi følger deres krav.

Som monopolist i både søk og annonsetjenester viser Google, dessverre, at de ikke er i stand til å avstå fra maktmisbruk. Det gjør meg trist at dette nerdete, positive selskapet utviklet seg til bøllen det er i 2017.

Ved å stenge konkurrenter ute på tynt grunnlag gir de ammunisjon til påstandene om konkurransehemmende atferd. Det er også rimelig å si at Google nå er i en posisjon der regulering er nødvendig. Jeg håper virkelig at de vil søke tilbake til rett kurs.

Annonse