Vi tok turen til Huaweis gigantiske campus i Shenzhen.
Vi tok turen til Huaweis gigantiske campus i Shenzhen.

Annonse


ITavisen i Kina: Overvåking og teknologi bak scenen

Shenzhen (ITavisen:) Etter to dager som nærmest turister i Shenzhen, hadde vi besøkt flere museum og flere spennende elektronikkforretninger i sentrum. På papiret lå dag tre an til å bli den mest spennende og innholdsrike så langt.

Les del én av ITavisens tur til Kina.

Campus-tur
Det var nemlig duket for tur til Huaweis gigantiske campus som dekker et stort område i Shenzhen og består av utallige bygninger. Først gikk turen til F1 Exhibition hall der vi fikk vite mer om teknologien til Huawei som mange kanskje ikke forbinder med selskapet.

Se video fra dag tre i Shenzhen og Kina:

Annonse


For nordmenn flest er det kinesiske selskapet kanskje kjent som en produsent av smarttelefoner, smartklokker og nettbrett – altså i hovedsak forbrukerfokus – men faktum er at de gjør så mye mer enn det. I den første omvisningen fikk vi et innblikk i den bakenforliggende teknologien og da spesielt arbeidet med trådløst teknologi.

I Norge samarbeider Huawei med Telenor om utbygging av 5G-nettet som ventes på markedet om få år. I januar kom nyheten om at selskapet faktisk hadde avsatt svenske Ericsson fra nettronen, men også finske Nokia, og er nå størst i verden i dette markedet.

På campusen til Huawei.
På campusen til Huawei. (Ill.: Eivind von Døhlen)

Mye teknologi «bak scenen»
I fjor høst svirret det rykter om påstander om at Huawei driver med overvåking av sine mobilkunder, noe selskapet den gang avviste:

«Huawei tar våre kunders privatliv og sikkerhet svært alvorlig, og vi arbeider omhyggelig for å ivareta dette. Selskapet som er omtalt i denne rapporten er ikke på listen over våre anbefalte underleverandører, og vi har aldri gjort noen form for forretninger med dem.»

Overvåking, eller det mange vil oppfatte som kontroll over befolkningen, var også et tema for denne rundturen i hall F1, og hvordan teknologien kan bidra i denne sammenhengen. Blant annet hvordan kameraer og teknologi kan brukes til å spore bevegelsene til innbyggerne. Skanning av ansiktet til en person kan avsløre egenskaper som kjønn, høyde, men også blodtype.

Et kamerasystem som kan skanne ansiktet og avsløre ting som kjønn, alder og blodtype.
Et kamerasystem som kan skanne ansiktet og avsløre ting som kjønn, alder og blodtype. (Ill.: Eivind von Døhlen)

Som nevnt over, jobber Huawei med mye av teknologien som skjer bak scenen, den man ikke ser. Å gjøre ting «smarte» er noe som er et hett tema om dagen. Vi fikk et innblikk i hvordan Huawei ser for seg at den smarte fremtiden blir, for om noen år skal alt være smart: byen, pakkelevering, flyindustrien, tog, helsetjenester, skole, myndighetene, politiet, bank og strømnettverket, for å nevne noen.

En interessant detalj fra Huaweis fremvisning var en liten minibank som man kan oppbevare i hjemmet. Via denne kunne man blant annet søke om forskjellige lån til studie og bolig, men også ordne nedbetaling av disse.

Under rundturen fikk vi se på hvordan byen kan styres via en «kontrollstasjon». Det så nesten ut som et oversiktsbilde fra bybyggerspillet Cities Skylines.

Kontrollsystemet som overvåker byen.
Kontrollsystemet som overvåker byen. (Ill.: Eivind von Døhlen)

Patent på aktivering av flymodus
Huawei er et selskap i stor vekst, fra 2015 til 2016 økte inntektene med 32 prosent, eller 15 milliarder dollar. På tross av den økte omsetningen, var overskuddet lavere enn året før. Joe Kelly, Director of Public Relations (kommunikasjonssjef), forklarte dette med at selskapet blant annet investerte mye penger i R&D, eller forskning og utvikling. Huawei har et stort fokus på dette området, og legger rundt 45 prosent av omsetningen her.

På spørsmål om selskapet tror at de vil tjene tilbake pengene som er lagt i R&D, bruker kommunikasjonssjefen «flymodus» som et eksempel.

– Det var Huawei som oppfant måten man aktiverer flymodus på, og selskapet tjener penger på royalties fra det, forklarer Kelly.

En fascinerende egenskap å ha patent, ikke sant?

Mens den kinesiske konkurrenten Xiaomi opplever nedgang etter å ha hatt fremgang i et forrykende tempo, har Huawei kommet dit de er i dag ved å vokse gradvis, forklarer selskapet. Fra å fokusere på Kina og urbane områder, videre til fremvoksende markeder, før de i 2005 satset globalt. Vi skimtet faktisk få Xiaomi-annonser og -butikker på vår rundtur i Shenzhen. I hovedsak var det Huawei, Oppo og Apple som dominerte bybildet.

Kommunikassjonssjef Joe Kelly forteller om historien til selskapet.
Kommunikassjonssjef Joe Kelly forteller om historien til selskapet. (Ill.: Eivind von Døhlen)

Kelly forteller at selskapet har et helt unikt system hva gjelder toppsjefer. Mens sjefene i selskaper som Apple, Microsoft og Facebook – sistnevnte har bare hatt én – sitter i årevis, har Huawei tre sjefer som roterer på å sitte i sjefsstolen. Her sitter de seks måneder om gangen. Kelly forklarer at de er inspirert av fugler som flyr i V-formasjon der ansvaret hviler tyngst på fuglen som flyr fremst. Ved jevne mellomrom bytter fuglene på å ta denne rollen.

Ifølge kommunikasjonssjefen fører en slik lederstruktur til at selskapet tar bedre avgjørelser.

Ellers fungerer Huawei som hvilket som helst annen selskap, med kanskje enda en hovedforskjell: Det er de ansatte som eier Huawei. Av de drøye 180 000 ansatte er det rundt 85 000 av dem som har en eierandel i selskapet.

Huawei eies av de ansatte. Kelly er en av dem med eierandel.
Huawei eies av de ansatte. Kelly er en av dem med eierandel. (Ill.: Eivind von Døhlen)

Et lite USA-problem
tross av stor økning globalt, er det spesielt i ett område at Huawei sliter med å komme inn: USA. Beskyldningene om overvåking gjør det vanskelig for selskapet å trenge inn i markedet for nettverk, men også smarttelefonene sliter med å få fotfeste i landet der Apple og Samsung totaldominerer.

Kelly legger ikke skjul på at det er vanskelig å få innpass i USA, men mener at Huawei gjør det så godt i andre markeder at landet ikke er et stort fokusområde for dem – for øyeblikket.

Vi fikk en titt på den blå Huawei P10. Den er ikke tilgjengelig i Norge.
Vi fikk en titt på den blå Huawei P10. Den er ikke tilgjengelig i Norge. (Ill.: Eivind von Døhlen)

Overvåking og teknologi
Og det konkluderte vår tredje dag i Shenzhen og Kina, som var litt mer innholdsrik enn de to første. Det var spesielt interessant å se på campusen til Huawei som faktisk var mye større enn vi hadde trodd. Omkranset av små innsjøer og palmetrær lå det flere kontorer, noen større og høyere enn de andre.

Det er spesielt interessant å se hva Huawei tror blir morgendagens teknologi, og kanskje mest interessant er det å se hvilket syn selskapet og Kina har på overvåking. Tour-guidene snakker varmt og godt om teknologien som gjør dette mulig, mens vi her i Norge er litt skeptiske til dette. Det kunne vært interessant å vite hva våre lesere mener om kameraovervåking og sporing der myndighetene ved hjelp av denne teknologien kan vite hvor du befinner deg til enhver tid.

Mange deler i fritt i sosiale medier og lar selskaper som Google nærmest spore hvert steg dem tar, men er litt avventende til overvåking og sporing fra myndighetene.

Hva mener du om dette temaet?

(Huawei betalte for reise og opphold.)

Annonse