Annonse


På fredag ble du Facebook-reklame – slik stopper du det

Det var allerede tilbake i august Facebook la frem forslag til endringer i bruken av tjenesten.

Bruker bildet og navnet ditt
Den gang ville de få lov til å bruke ditt navn, profilbildet (og kun dette, ingen andre bilder) og annen data som ledd i annonserer på nettstedet som har halvparten av alle aktive nettbrukere i verden (1 milliard).

Selskapet fikk kritikk fra den amerikanske handelsorganisasjonen, men de har nektet å endre vilkårene som nå har trådt i kraft – de gjorde kun avtalen lettere å skjønne.

Denne måten å reklamere på minner mye om hvordan Google har gjort det med Google+, som vi først skrev om 14. oktober.

Annonse


Googles nye reklamekonsept startet opp 11. november, mens Facebook sitt trådte i kraft fredag forrige uke.

Slik fungerer Facebook-reklamen
Det fungere ganske enkelt, og mye på samme måte som på Google+: Du liker en tjeneste eller en butikk, og dine Facebook-venner ser at du har likt tjenesten på sin nyhetsstrøm, tidslinje, eller gjennom Facebooks søkeboks.

Tjenesten understreker at det er opp til enhver hvor mange som kan se hva man liker, og dermed hvor utstrakt du blir som reklame for andre profiler.

Om Krishna i eksempelet over bare har gitt lov til gruppen «familiemedlemmer» å se hva han likte «Sweet Stop», så vil bare familien se reklamen koblet til Sweet Stop-liken.

Slik reserverer du deg
Unngå å like noe som helst, og det vil bli vanskeligere for Facebook å bruke deg som reklameskilt. Hvor mange som kommer til å trappe ned likes grunnet denne annonseendringen, om noen, gjenstår å se, men det er interessant at nyheten ble lagt frem rett før helga.

Men akkurat som med Googles tjeneste kan du melde deg helt ut av hele greia. Bare besøk DENNE siden, og velg «Ingen». Hos oss var denne av når vi tok en sjekk i dag tidlig.

HER melder du deg ut av Google+-reklame knyttet til deg.
 

Kilde:
Facebook

Annonse