Facebook

Annonse


Vil ha enerett på «Book»

Kjært barn har mange navn. Her hjemme kaller mange Facebook for «Fjesboka». I USA er «Face» og «Book» vanlig.

Bare «Facebook»
Nå skal det bli en slutt på dette. Facebook har nemlig innskjerpet sin navnepolitikk. Fra nå av er ikke bare «Facebook». Heller ikke forkortelser eller vanlige kallenavn er tillatt brukt uten tillatelse.

Ifølge den siste revisjonen av Facebooks regler øsnker nå Facebook å utvide rettighetene til også å gjelde «Book».

Må ha tillatelse
Her heter det nå i punkt 6, under avsnittet om å beskytte andres rettigheter:

Annonse


Du kan ikke bruke våre rettighetsbeskyttede navn eller varemerker (inkludert Facebook, Facebook- eller F-logoen, FB, Face, Poke, Book og Wall) eller andre lignende navn som er egnet til å forvirre, unntatt der hvor det eksplisitt gis lov til dette i våre regler om varemerkebruk, eller med skriftlig tillatelse på forhånd.

Revisjonen er ennå ikke godkjent, men alt tyder på at den blir det. Og ja, reglene gjelder for alle som bruker Facebook, ikke bare for næringsdrivende som vil etterligne dem. Du kommer ikke unna – dette skriver du under på når du oppretter kontoen.

Risikerer straff?
Fra før av har «Face» vært omfattet av reglene, i tillegg til en rekke andre «kjælenavn». Det nye er altså at «Book» også blir det.

En liten trøst er det likevel at tallet «32665» forsvinner fra fy-lista. Det er nummeret som brukes dersom du oppdaterer statusen din via SMS.

Hvilke straffereaksjoner du kan vente fra Facebooks side om du skulle komme i skade for å skrive «Face» eller «Book» uten tillatelse, forteller retningslinjene ikke noe om. Skulle de begynne å stenge kontoene til alle som bryter reglene, har de i hvert fall litt av en oppgave…

Oppdatert 28/3-2012 kl. 10.00: I den opprinneloige versjonen av denne artikkelen kunne det se ut som om Facebook forbyr andre versjoner av navnet sitt enn «Facebook». Dette er ikke riktig. Snarere dreier saken seg om en utvidelse av varemerket, slik at det også omfatter varianter av navnet.

Kilder:
Arstechnica.com
CNet.com

Annonse