«BBC» kan i dag forteller at Storbritannias tidligere statsminister Gordon Brown bekrefter at han har et forhold til den konservative politikeren Ann Widdecombe...
«BBC» kan i dag forteller at Storbritannias tidligere statsminister Gordon Brown bekrefter at han har et forhold til den konservative politikeren Ann Widdecombe...
( news-bbc.net)

Ikke akkurat BBC

Vil ha tulle-side fjernet fra nettet.

Harmløs underholdning eller bevisst utnyttelse av et veletablert medienavn?

Fiktive skandaler
BBC mener helt klart det siste om News-BBC.net, som i to år har drevet ap med Storbritannias flaggskip innen nyhetsformidling.

På siden kan man daglig finne fiktive skandalehistorier og rent tøv. Som for eksempel at tidligere statsminister Gordon Brown skal ha hatt et forhold til den konservative politikeren Ann Widdecombe i tre år.

Sex med gresskar
Ellers kan vi for eksempel lese at en mann fra York ble fanget opp av et overvåkingskamera i det han hadde sex med et gresskar.

Og så videre.

Veldig proffe
Nettstedet er komplett med videoer, kommentarer og analyser - akkurat som på den ekte BBC-siden. Svært profft og forseggjort, med andre ord.

Nå sier imidlertid BBC stopp.

- Ingen ting med oss å gjøre
Ifølge The Guardian mobiliserer nå den britiske statskanalen advokatkorpset sitt for å komme nettstedet til livs.

- Dette nettstedet er ikke autorisert av eller forbundet med BBC, og vi ser på de mujlighetene vi har, heter det i illevarslende pressemelding fra ledelsen i kringkastingsselskapet.

Lurt av «forskerteam»
Troverdigheten til BBC ble alvorlig satt på prøve i forrige uke, da både journalister og redaktører ble rundlurt av et falskt forskerteam.

Kanalen dekket i det vide og breie en rapport som angivelig konkluderte med at brukere av nettleseren Internet Explorer var dummere enn Firefox-, Chrome- og Opera-brukere.

Rapporten viste seg å være fiktiv, og forskertemaet og institusjonen som angivelig sto bak likeså.

Ikke råd til mer moro
På grunn av BBCs høye troverdighet og store globale anseelse gikk historien verden rundt. Den ble også publisert i ITavisen.

Kanalen har trolig ikke råd til flere slike blemmer, og dette er etter alt å dømme årsaken til at de akkurat nå - etter to samfulle år - prøver å få has på sine humørflyte etterlignere.

internett

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på ITavisen. Her kan du skrive det du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og ITavisen forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uten å begrunne dette. Skrivefeil ser vi helst at du melder fram om til journalisten direkte via e-post (klikk på navnet).

Vær obs på at vi så raskt vi oppdager dem vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Falsk identitet eller kallenavn som allerede er i bruk
  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

ITavisens kommentarfelt er stengt mandag til torsdag mellom kl. 22 og 8, og i helgene fra fredag kl. 20 til mandag kl. 8.

Mer om vilkårene her