- Alle mine nettsteder skal ta betalt!

Verdens mektigste medieperson håper at alle andre vil følge etter.

Rupertmurdoch Foto: Wikipedia
Den opprinnelig australske forretningsmannen Rupert Murdoch regnes som verdens mektigste og rikeste enkeltperson innen publisering på verdensbasis. Men på tross av store investeringer har han i likhet med de fleste andre ikke greid å tjene penger på nettannonsering.

Mange lesere, lite penger

Nå er han lei av å tape millioner av dollar i året på nettsteder med stor trafikk, men liten eller ingen inntjening.

Bortsett fra Wall Street Journal og en del andre næringslivsnettsteder, er det nesten ingen store aviser som i dag tar betalt for redaksjonelt innhold.

Vil gjøre alle til betalsteder

Dette vil Rupert Murdoch nå endre på. Som en av de størst i bransjen vil ha gå foran og ta penger av leserne sine.

- Den digitale revolusjonen har åpnet mange nye og billige måter å distribuere på. Men dette har ikke gjort det gratis å produsere innhold. Derfor har vi som intensjon å ta betalt for samtlige av våre nettsteder, sier Murdoch til den australske næringslivsavisa The Business Spectator.

- Overmodent for forandring

- Kvalitetsjournalistikk er ikke billig. Og en industri som gir bort alt innholdet sitt bare kannibaliserer muligheten til å drive god reportasje, påpeker Murdoch.

Han mener tiden nå er overmoden for å endre forretningsmodellen på nettet drastisk. Pilene peker bare nedover for nettpublikasjoner, og Murdoch mener at de aldri vil få en bærekraftig modell med annonser som eneste inntekt.

- Vil få andre til å følge etter

Han mener også at erfaringen med sin egen Wall Street Journal så langt er gode. Nettutgaven har en åpen del og en abonnementsdel. Abonnementsavdelingen har i det siste vist en pen økning, og er i ferd med å gi betydelige inntekter til avisa.

Murdosch tror at hans modell vil få konkurrentene til å følge etter. Og at vi en vakker dag får et løssalgs- og abonnementsbasert nett, akkurat som i kiosken.

- Planlagt selvmord

Men Murdoch møter allerede motbør. Etter at han kom med uttalelsene sine, har flere satt store spørmålstegn ved om en slik modell som han skiserer i det hele tatt er mulig.

Og det brukerdrevne nerde-nettstedet Slashdot kaller utspillet for «et nøye planlagt selvmord».

Eier både MySpace og IGN

Rupert Murdoch eier verdens største medieorganisasjon, News Corp. Dette selskapet kontrollerer en rekke aviser, nettsteder, TV- og radiostasjoner over hele verden. Blant dem er The Sun, New of the World, The Times og The Wall Street Journal. I tillegg eier Murdoch Fox, som både er et stort filmselskap og et nettverk av TV-stasjoner i USA.

I 2005 kjøpte Murdoch nettsamfunnet MySpace for 580 milioner dollar. I likhet med konkurrenten Facebook tjener nettstedet fortsatt ikke penger, selv med et stort antall brukere. I tillegg eier han også fototjenesten Photobucket, filmanmeldernettstedet Rotten Tomatoes, manne-nettstedet Askmen.com og ikke minst verdens største gamingnettsted IGN.com.

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på ITavisen. Her kan du skrive det du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og ITavisen forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uten å begrunne dette. Skrivefeil ser vi helst at du melder fram om til journalisten direkte via e-post (klikk på navnet).

Vær obs på at vi så raskt vi oppdager dem vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Falsk identitet eller kallenavn som allerede er i bruk
  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

ITavisens kommentarfelt er stengt mandag til torsdag mellom kl. 22 og 8, og i helgene fra fredag kl. 20 til mandag kl. 8.

Mer om vilkårene her