World-IPv6-Day-Trial-to-be-hosted-by-Google-Facebo
World-IPv6-Day-Trial-to-be-hosted-by-Google-Facebo

– Du skal få den farten du betaler for

Les del to av vår samtale med Canal Digital.

Dette er del 2 av vår samtale med Canal Digital Kabels tekniske sjef Thomas Andre Larsen. Les første del her og les kommentaren.

Slik tester de

Larsen forklarer at det ikke er slik med Canal Digitals kabel-nett produkter at man skal få «opptil» hastigheter. Man skal ha den hastigheten man betaler for. Dette i motsetning til ADSL-leverandører som ikke kan garantere farten kan Canal Digital Kabel garantere at farten i snitt er den man betaler for.

Vi poengterer at Canal Digital ikke er leverandør av noen form for ADSL-produkter og at Internett levert gjennom kabel fungerer helt annerledes enn ADSL.

Det er kun ved svært spesielle anledninger, ved stort trøkk på f.eks. nettstrømmings-event som viktige fotballkamper at problemene som regel oppstår.

- Før det første er det ikke slik at vi setter oss ned og taster inn et tall i systemet som med ADSL. Vi setter oss ned med PCen og tester dette praktisk og setter de verdiene som skal til for å levere hastigheten kunden har bestilt. Teknisk sett konfigurere vi ikke opptil eller inntil, du får det produktet vi sier du skal få fra oss.

Om «overforbruk»

- Og dette med overforbruk som du nevnte i kommentaren. Det går på at Internett er et delt medium. En parallell til det er telefonnettet. Om alle i Norge prøvde å ringe samtidig hadde det brutt sammen. Sånn er det også med Internett, forklarer Larsen. Han påpeker likevel at om det ikke er spesielle tilfeller skal man helt klart få hastigheten man betaler for.

- Vi overvåker linja og om vi ser det er høy belastning så gjør vi en oppgradering eller deler båndbredden på færre kunder. Det kan skje at vi har problemer med å grave fiber og da kan det oppstå problemer og man kan oppleve lavere hastigheter, men det er unntaket og skal vi jobbe med å rette opp i slikt

Hvilken ruter bør jeg velge?

Larsen kan ikke gi anbefalinger av spesifikke rutere eller merker, men sier Canal Digital Kabel selv har testet rutere i 500 til 600-kroners klassen og at disse uten problemer takler Super 70, vel og merke med kablet nett.

I teorien skal den trådløse N-standarden klare 70 Mbps, men støy og andre feilkilder gjør at trådløst nett aldri gir optimal hastighet til enhver tid.

- Vi overvåker alle linjene slik at de aldri får en så stor belasting at det blir et problem. Larsen avslører at de nå jobber med et nytt trådløs-produkt som vil gi dem mulighet å hjelpe kundene ved remote management for å bidra med feilsøking.

Konklusjon: kjøper du en ruter til 500 - 600-kroner og den har GB-grensesnitt og du bruker kablet nettverk, fungerer det fint å overføre 70 Mbps. Man behøver ikke å punge ut tusenlapper for den råeste ruteren på markedet.

Mange feilkilder

På ren generell basis er det mange utfordringer for nettleverandørene. - Mange som har problemer bruker trådløse rutere og de genererer mye støy. Vi har heller ikke kontroll på hva kundene har av utstyr eller OS.

Når vi sitter og tester våre nye produkter har vi til og med funnet ut at det er forskjell på hastighet ved brukere av x86 kontra x64-OS. Nettfart.no f.eks. er kjappere med et 64 bit-OS enn et 32-bit OS, forklarer han.

Et tips om du bruker Windows XP er å øke TCP-størrelsen i Microsofts gamle OS. Det gjør at OSet tillater flere TCP-tilkoblinger på kjappe tilkoblinger som Super 70. Derfor: bruker du XP og har Super 70 kan det godt hende det er der feilen ligger. Heldigvis kan dette problemet lett løses.

Dette programmet øker Windows XP TCP-størrelsen slik at om man har kjappere nett enn hva XP støtter (som stopper på rundt 50 Mbps) får full utnyttelse av nettet.

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på ITavisen. Her kan du skrive det du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og ITavisen forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uten å begrunne dette. Skrivefeil ser vi helst at du melder fram om til journalisten direkte via e-post (klikk på navnet).

Vær obs på at vi så raskt vi oppdager dem vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Falsk identitet eller kallenavn som allerede er i bruk
  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

ITavisens kommentarfelt er stengt mandag til torsdag mellom kl. 22 og 8, og i helgene fra fredag kl. 20 til mandag kl. 8.

Mer om vilkårene her